Asbest- attest

Het asbestattest.

Een asbestattest is verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen ouder dan bouwjaar 2001. Als basis dient de kadastrale legger.

Onze deskundigen hebben de meest doorgedreven opleidingen betreffende asbest gevolgd en kunnen u snel een attest bezorgen voor verkoop of schenking zodat dit reeds bij compromis kan worden overhandigd aan de koper. Zonder dit attest kan uw verkoop nog maanden na compromis nog geannuleerd worden!

 Asbest is een materiaal dat vroeger veel in de woningbouw werd gebruikt. Sinds 1998 is het verboden om asbesthoudende materialen te produceren, te verhandelen of te hergebruiken. In woningen die voor 2001 werden gebouwd of verbouwd zijn er dus mogelijk asbesthoudende materialen aanwezig.

+ Wanneer heb ik een asbest attest nodig?                                     

Bij elke notariële akte “onder levenden” van overdracht heb je een attest nodig, zowel van woningen, maar ook van kantoren, winkels, agrarische gebouwen, loodsen, parkeergarages, stacaravans, etc…  waarvan de kadastrale legger aangeeft dat het gebouw vòòr 2001 is opgericht.

De verplichting slaat enkel op het onder levenden overdragen van een eigendomsrecht, het onder levenden vestigen of overdragen van een recht van vruchtgebruik, een erfpacht, een opstalrecht of een zakelijk recht van gebruik. Een schenking valt hier dus ook onder. Een onteigening en een erfenis daarentegen worden volgens de wet niet beschouwd als een overdracht waarvoor een asbestattest verplicht is.

Tegen 2032 moet iedere eigenaar over een asbestattest beschikken voor woningen en gebouwen ouder dan bouwjaar 2001. Bij verhuur is de eigenaar die over een asbestattest beschikt, verplicht om een kopie te bezorgen aan de (nieuwe) huurders.

+ Heb ik het attest nodig bij compromis of bij de akte?

De verkoper moet het attest verplicht aan de koper overhandigen bij de compromis. Bij gebreke daarvan kan de koper tot aan de akte de nietigheid van de compromis steeds inroepen. Zorg er dus voor dat het attest beschikbaar is, wilt u als verkoper niet in de problemen geraken door een geannuleerde verkoop (met alle schadevergoedingen vandien). 

Onze deskundigen kunnen binnen een paar werkdagen een attest afleveren.

+ Wat houdt het attest in?

Het attest heeft drie eigenschappen:

  1. Het inventariseren van alle zichtbare asbest rond en in de woning of het gebouw.
  2. Het catalogeren in welke mate het asbest een mogelijks gezondheidsrisico oplevert.
  3. Het informeren hoe het asbest te verwijderen, indien de eigenaar beslist om over te gaan tot verwijdering. Het verwijderen is echter gèèn verplichting.

+ Hoe gebeurt een inspectie?

De asbest deskundige komt ter plaatse en moet alle ruimtes inspecteren, van de kelder tot de zolder, het aanwezige asbest inventariseren en beoordelen naar z’n gevaarlijke toestand of niet. 

Van sommige zaken dient de deskundige verplicht een staal te nemen om het door een erkende labo te laten analyseren: pleisterwerk, bitumen, zwarte lijmlagen, thermische gipsisolatie, buitencrepi, mastieken. 

Na een week kan het attest worden afgeleverd.

+ Waar zit er asbest in?

In producten die meer dan 20 jaar oud zijn kan er mogelijks asbest worden aangetroffen zoals in: schouwpijpen, golfplaten, leien daken en -gevels, onderdaken, vensterbanken, deurdorpels, mastieken, roofings, stijve beplatingen, pleisterwerk, bakelieten schakelaars, kachelkoorden, vinyls, lijmen, etc… er zijn meer dan 3.500 toepassingen…

+ Is staalname verplicht tijdens een inspectie?

Neen, het is niet verplicht! 

Zonder staalname blijft de gehele woning helaas volledig "asbestverdacht" want enkel door de labo-analyse kan een toepassing asbestvrij verklaard worden. En niemand zal een woning willen kopen met dergelijk attest. De asbestdeskundige zorgt er juist voor dat door staalname en labo-analyse steeds een gunstig attest kan worden opgemaakt in vergelijking met hoe de woning op heden gecatalogeerd is. 

In het geval van een (naakte) schenking waar de huidige eigenaars nog jaren in de woning blijven wonen, kan overgegaan worden tot geen staalnames, aangezien het attest slechts 10 jaar geldig is.

+ Hoeveel stalen worden er genomen en hoeveel gaten worden er in mijn muren en plafonds geboord?

Van het pleisterwerk dient er staal te worden genomen van:

  • 1 x vrije ruimte (living, slaapkamer, berging, …)
  • 1 x natte ruimte (badkamer, wc, keuken, wasplaats, …)
  • 1 x stookplaats
  • 1 x traphall

Van elke ruimte dient er zowel muur als plafond staal te worden afgenomen. In totaal acht stalen. Dit is helaas onvermijdelijk en dit is wettelijk via een Ministerieel Besluit vastgelegd.

Onze deskundigen maken staalgaatjes van maximaal 1cm diameter doorsnede.

+ Mag ik zelf aanduiden waar er stalen worden genomen?

Jazeker!

Natuurlijk heeft niemand graag dat er gaatjes in z’n huis worden gemaakt en onze deskundigen gaan daar zeer zorgvuldig en attent mee om. U kunt dus zèlf reeds op voorhand een aantal plaatsen voorzien waar de deskundige discreet stalen kan nemen door bijvoorbeeld een kader van de muur te hangen of het kapje van een plafondlamp reeds af te halen. Hou er rekening mee waar er overal staal dient te worden afgenomen (zie voorgaande vraag: vrije ruimte + natte ruimte + stooklokaal + traphal, zowel muren als plafonds).

+ Wat wordt bedoeld met niet-destructief onderzoek en moeten er dan toch nog gaatjes worden gemaakt?

Een destructief onderzoek is kortweg gezegd: een gat maken dwars door de muur, door alle lagen heen. Dat is niet nodig voor het asbestattest.

Het niet-destructief onderzoek beperkt zich tot de zichtbare lagen in en rond het gebouw. Maw, indien er een voorzetwand is van gipskartonbeplating, gaan de deskundige daar geen gat doorheen maken. Ook van de roofing op platte daken neemt de deskundige enkel een staal van de bovenste laag en niet tot de draagstructuur.

+ Wat als er asbest gevonden is in mijn woning, moet ik dit laten verwijderen?

Neen, de sanering geldt niet voor particulieren en private eigenaars.

Echter, bij zeer grondige renovaties is het evenwel verplicht om alle asbesthoudende toepassingen te (laten) verwijderen.

+ Wat mag ik zelf verwijderen en wat niet?

Asbest dat nog in goede staat verkeert en hechtgebonden is kunt u zelf naar het recyclagepark brengen. Informeer u steeds op voorhand bij het recyclagepark welke maatregelen u dient te nemen om dit correct aan te brengen. In sommige gemeentes wordt asbest zelfs thuis opgehaald en dient u dit niet naar het recyclagepark te brengen.

Onze deskundigen geven extra aandacht op welke manier het asbest kan worden verwijderd. Lees de adviezen in het attest dus grondig na.

+ Ik ga binnenkort verbouwen, is het nuttig of zelfs verplicht om bij aanvang een attest te laten opmaken?

Wanneer u renovatieplannen heeft en dit door een aannemer laat uitvoeren, dan zal die een asbest attest opvragen omwille van de bescherming van zijn werknemers en de bewoners van de omliggende woningen. Stel bijvoorbeeld dat u een asbestdak (laat) demonteren en de correcte maatregelen worden niet gevolgd, dan kan u aansprakelijk gesteld worden voor de gezondheid van het personeel van de aannemer of door uw buren wegens milieuvervuiling en kan u aansprakelijk gesteld worden voor de sanering (opkuis) van een hele buurt. Daartegenover is de kostprijs van een asbest attest slechts een fractie van de mogelijke schadeclaims. 

+ Kan ik als landbouwer subsidies krijgen voor het verwijderen van mijn asbesthoudende daken?

Jazeker! 

Dit is echter een complex gegeven aangezien de beschikbare budgetten momenteel opgesoupeerd zijn en het is afwachten wanneer er terug budgetten beschikbaar zijn. Dit kunt u opvolgen op de website van Ovam zelf. Klik hiervoor op deze link.

+ Kan ik als particulier of bedrijf aanspraak maken voor het verwijderen van asbest?

Jazeker! 

Klik op deze link en vul je postcode in, zo zie je welke subsidies er worden aangeboden.