Algemene voorwaarden

 

ALGEMENE VOORWAARDEN WOONATTEST BV


 

1.     Partijen

De besloten vennootschap WOONATTEST BV, ingeschreven in het rechtspersonenregister Gent met ondernemingsnummer 0800.549.710 en zetel te Grote Moortel, 2 te 9830 Sint-Martens-Latem, alsook de door haar uitgebate website(s) en sociale media kanalen. Hierna “Woonattest

 

en

 

elke natuurlijke persoon of onderneming in wiens opdracht Woonattest diensten of goederen levert, al dan niet voor de daadwerkelijke begunstigde, hierna “Klant”.

2.     Definitie

Voorwaarden: alle hieronder vermelde bepalingen inclusief bijlagen die hier integraal deel van uitmaken alsook de “Facturatie- en Betalingsvoorwaarden” waar die desgevallend afzonderlijk worden weergegeven.

 

“Asbestinventarisatie”: Woonattest biedt asbestinventarisatie aan. Asbestinventarisatie omvat een grondige inspectie en documentatie van de mogelijke aanwezigheid van asbesthoudende materialen in een gebouw of constructie, door een gecertificeerd asbest-deskundige aangesteld door Woonattest, volgens de procedures die werden vastgelegd door OVAM. Het proces omvat het identificeren, beoordelen en rapporteren van asbest om te voldoen aan veiligheidsnormen en wettelijke vereisten alsook het opmaken en afleveren van een asbestattest.

 

Labo”: het onafhankelijk en door FOD WASO of OVAM erkend asbestlaboratorium waar Woonattest monsters laat analyseren.

 

“Asbestattest”: Het attest dat wordt afgeleverd door de gecertificeerde asbest-deskundige van Woonattest, na grondige inspectie en documentatie van de mogelijke aanwezigheid van asbesthoudende materialen in een gebouw of constructie, volgens de procedures die werden vastgelegd door OVAM.

 

“Energieprestatiecertificaat” of “EPC”: Woonattest staat in voor het afleveren van energieprestatiecertifcaten of “EPC” aan haar Klanten. Dit is een document dat de energie-efficiëntie van een gebouw beoordeelt en weergeeft, essentieel voor verkoop- of verhuurdoeleinden in België. Het bevat informatie over het energieverbruik van het gebouw, suggesties voor energiebesparende maatregelen, en wordt opgesteld door een erkend energiedeskundige.

 

“Elektriciteitskeuring”: Woonattest biedt elektriciteitskeuringen aan, opgemaakt door een gecertificeerde expert van Woonattest of aangesteld door Woonattest. Dit is een inspectie van het elektriciteitsnetwerk in een gebouw of woning en is bedoeld om de veiligheid en conformiteit met de Vlaamse elektriciteitsvoorschriften te waarborgen.

 

“Keuring stookolietank”: Woonattest biedt keuringen van stookolietanks aan. Deze keuring houdt in dat een gecertificeerde expert van of aangesteld door Woonattest de stookolietank inspecteert op problemen zoals scheuren, corrosie of verzakkingen, om de veiligheid en integriteit van de tank te garanderen.

 

Beeldcreatie en plaatsbeschrijvingen”: Woonattest biedt de Klant diverse oplossingen aan voor het in beeld brengen of visualiseren van panden, locaties, binnenruimtes en structuren, in de ruimste zin van het woord, via onder meer fotografie, drone fotografie, 3D scans, opmaak van 2D plannen en schetsen, plaatsbeschrijvingen,…

 

“Diensten”: Alle verschillende (en boven vernoemde) diensten die Woonattest ten gunste van de Klant levert teneinde de Overeenkomst aan te bieden of uit te voeren, alsook de administratieve, promotionele en boekhoudkundige processen daartoe.

 

“Aanvraagformulier”: Het formulier dat de Klant invult om de opdracht te bevestigen. Dit formulier is raadpleegbaar op de Website of wordt door Woonattest aan de Klant overgemaakt.

 

“Website”: de Website www.woonattest.be en elk alternatief domein daarvoor uitgebaat door Woonattest.

 

“Applicaties”: Alle online applicaties en software toepassingen die Woonattest gebruikt en/of vrijblijvend aan de Klant aanbiedt, bv. voor het maken van een account op het Woonattest Portaal www.woonattest.be

 

“Contactcenter”: de dienst waartoe de Klant vragen en meldingen kan richten via het telefoonnummer 0474/81 05 07, het e-mail info@woonattest.be of het online contactformulier op de Website.

3.     Geldigheid, kennisname en aanvaarding

§1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op elke aanbieding, bestelbon, offerte, factuur en overeenkomst, telkens in de ruimste zin van het woord, tussen Woonattest en de Klant, met uitsluiting van desgevallende bijzondere of algemene voorwaarden van de Klant.

 

§2 Door beroep te doen op Woonattest, verklaart de Klant uitdrukkelijk kennis te hebben van deze Voorwaarden en ze te aanvaarden. Woonattest streeft ernaar om de Klant voldoende gelegenheid te bieden om de Voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. De Klant kan de Voorwaarden vrij inzien via de Website of er een kopie van aanvragen via het Contactcenter. Woonattest zal waar mogelijk ook expliciet naar de Voorwaarden verwijzen bij afspraakbevestigingen, facturen en betaalherinneringen, evenals bij gebruik van de Website, al dan niet via een aanklikbare link en/of met verplichte klikactie door de Klant.

 

§3 De Nederlandstalige Voorwaarden primeren op eventuele vertalingen.

 

§4 Eventuele nietigheid of ongeldigheid van bepalingen in deze Voorwaarden brengt niet de nietigheid mee van de andere bedingen of van de overeenkomst. De ongeldige of nietige bepalingen dienen dan gelezen te worden als een geldige bepaling waarbij het resultaat zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat van de ongeldige of nietige bepaling ligt.

 

§5 Woonattest behoudt zich het recht voor om haar Voorwaarden en prijzen op elk moment te wijzigen, maar niet ten nadele van de reeds verbonden Klant. Elke wijziging die lopende overeenkomsten met de Klant kan beïnvloeden, wordt ter kennisgeving en aanvaarding aan de Klant voorgelegd.

 

§6 Afspraken of toezeggingen gemaakt door andere partijen dan Woonattest zelf of haar aangestelde(n), zijn enkel geldig na schriftelijke bevestiging door Woonattest.

4.     Inspanningsverbintenis

§1 De Klant aanvaardt dat elke overeenkomst met Woonattest te beschouwen is als een inspanningsverbintenis (i.e. geen resultaatsverbintenis) waarbij Woonattest haar diensten naar best vermogen en volgens de gangbare praktijken in de sector uitvoert met het kwaliteitsniveau dat de Klant redelijkerwijs mag verwachten.

5.     Offertes

§1 De prijzen zijn vermeld op de website. Woonattest bezorgt op aanvraag aan de Klant voor aanvang van de overeenkomst een indicatieve prijsindicatie. Zonder een afwijkende offerte zijn de prijzen vermeld op de website van toepassing. Voor inspecties en keuringen wordt de prijs onder meer bepaald in functie van de omvang van het te inspecteren goed, de locatie ervan, de ouderdom en/of de renovatiegraad. De Klant verbindt zich ertoe alle gevraagde en eventuele bijkomende relevante informatie te bezorgen om een correcte prijsbepaling mogelijk te maken.

 

§2 Bij overschrijding van de op de offerte vermelde geldigheidsdatum, is Woonattest niet meer tot het geoffreerde gebonden. De Klant dient in dit geval een geactualiseerde offerte aan te vragen.

 

§3 Noodzakelijke kosten zoals dossier- en administratiekosten voor het opvragen van bijkomende informatie of vergunningen bij officiële instanties en de verplichte OVAM retributiekost van 50,00€ excl. BTW per asbestattest worden integraal aan de Klant doorgerekend en zijn inbegrepen in de prijs. Optionele meerkosten bv. voor studie- en rapportagekosten of beeldcreatie worden eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de Klant en in regie aangerekend.

 

§4 Meerkosten of meerwerken die niet in de offerte zijn opgenomen en niet voor aanvang van het inspectiebezoek kunnen worden ingeschat, zoals doch niet beperkt tot: het aantal staalnames of labo-analyses, onvoorziene wachttijden ter plaatse, afwijkende inspectieoppervlakte ten opzichte van de door de Klant opgegeven oppervlakte en/of bijkomende inspectiebezoeken en rapportage-uren door tijdelijke onderzoeksbeperkingen of omwille van ontoegankelijkheid van te inspecteren ruimtes/installaties zijn ten laste van de Klant en worden afzonderlijk aangerekend.

 

§5 De ondertekenaar, die tekent namens en voor rekening van de Klant, de eigenaar van het te inspecteren pand of een begunstigde, wordt verondersteld handtekeningbevoegdheid of minstens mandaat te hebben om de Klant te verbinden, bij gebreke waarvan deze op solidaire wijze als verbonden wordt beschouwd.

6.     Wijzigingen aan de oorspronkelijke opdracht en meerwerk

§1 Offertes en prijsramingen zijn steeds gebaseerd op door de Klant verstrekte informatie en afmetingen. Elke afwijking met de realiteit of bijkomend verzoek vereist aanpassing van de prijsofferte. Enkel prijzen vermeld in de  afspraakbevestigingen en facturen vanwege Woonattest die afwijken van de prijzen op de website zijn definitief. Woonattest is niet verantwoordelijk voor gevolgschade, prijsaanpassingen of meerkosten door onvolledige, onjuiste of misleidende informatie aangeleverd door de Klant.

 

§2 Eventuele wachttijden van de inspectieploeg, niet veroorzaakt door Woonattest, worden verrekend aan 100,00€ (honderd euro) per begonnen uur (incl. BTW).

 

§3 Bijkomende inspecties en rapportages omwille van ontoegankelijkheid van bepaalde ruimtes/installaties worden verrekend aan 100,00€ (honderd euro) per uur (incl. BTW).

 

§4 De prijzen met betrekking tot asbestinventarisaties, weergegeven op de Website of in de offertes of prijsramingen, omvatten steeds een niet-destructieve inspectie. Vrijwillig, aanvullend onderzoek is niet inbegrepen en kan leiden tot bijkomende kosten. De Klant wordt voorafgaand op de hoogte gesteld van dergelijke bijkomende kosten.

7.     Opdrachtbevestiging

§1 De Klant bevestigt de opdracht of toezeggingen bij voorkeur digitaal, via de Website, e-mail of via een digitale handtekening. De Klant aanvaardt evenwel dat mondelinge en telefonische toezeggingen dezelfde waarde hebben als schriftelijke en als geldige

overeenkomst worden beschouwd. Op communicaties via social media geeft Woonattest geen garanties.

 

§2 Enkel opdrachten en afspraken die uitdrukkelijk aanvaard en bevestigd werden door Woonattest zijn geldig. Woonattest behoudt zich het recht voor aanvragen, afspraken en opdrachten te aanvaarden of te weigeren (bv. als die afkomstig lijken van een frauduleus profiel) en zal de aanvaarding of weigering aan de Klant bevestigen voor aanvang van de overeenkomst.

 

§3 Of de Klant opdracht- en afspraakbevestigingen of andere digitale communicaties effectief ontvangt, kan door technische redenen niet gegarandeerd worden. De communicatiestroom kan bijvoorbeeld vertragen of falen als de Klant een foutief e-mailadres heeft opgegeven of door storingen in het internetverkeer. De Klant dient zelf contact op te nemen als die een verwachte communicatie niet ontvangen heeft. Niet-ontvangst van digitale communicaties geeft geen recht op annulatie, ontbinding of aanpassing van afgesproken termijnen.

8.     Afspraak maken, verplaatsen of annuleren

§1 Afspraken kunnen worden gemaakt door een online aanvraagformulier in te vullen op de Website of via het Contactcenter.

 

§2 Afspraken voor inspecties kunnen enkel gepland worden binnen de kantooruren, d.w.z. van maandag tot vrijdag tussen 8:00 en 18:00 u. Een afspraak is pas definitief nadat Woonattest de afspraak expliciet heeft bevestigd.

 

§3 Per soort inspectie dient een aparte afspraak gemaakt te worden.

 

§4 Gemaakte afspraken verplaatsen of annuleren kan enkel via het Contactcenter. Annulatie is gratis, mits deze minstens 7 (zeven) dagen voor de geplande afspraak plaatsvinden. Voor annulaties binnen de 7 dagen voor de geplande afspraak en bij “no-show”, wordt een forfait van 150,00€ (honderdvijftig euro) incl. BTW aangerekend.

9.     Aflevering van attesten en documenten

 

§1 Attesten worden steeds digitaal in PDF formaat afgeleverd.

 

§2 Attesten worden steeds in het Nederlands afgeleverd.

10.   Zichttermijn en herroepingsrecht

§1 De Klant, indien die consument is volgens art. I.1; 2° WER en geen onderneming of rechtspersoon, heeft het recht om zonder opgave van redenen de dienstenovereenkomst te herroepen binnen een termijn van 14 kalenderdagen, te tellen vanaf de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten en zolang dit niet binnen de termijn van een week valt voorafgaandelijk de uiteindelijke aanvang van de opdracht.

 

§2 De Klant dient de beslissing om te herroepen in elk geval te melden aan Woonattest voordat de herroepingstermijn is verstreken, via een ondubbelzinnige verklaring (bv. per e-mail). De Klant kan hiervoor gebruik maken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht.

 

§3 Bij geldige herroeping betaalt Woonattest alle tot op dat moment ontvangen betalingen, aan de Klant terug binnen maximum 14 dagen nadat Woonattest op de hoogte is gesteld van de beslissing tot herroeping.

11.   Aansprakelijkheid

§1 De aansprakelijkheid van Woonattest is steeds beperkt tot directe schade voor zover deze het gevolg zou zijn van niet-naleving van de aangegane verbintenis of veroorzaakt door opzettelijke zware fout of bedrog door Woonattest en/of haar aangestelde(n).

 

§2 Elke aansprakelijkheid van Woonattest kan slechts ingeroepen worden ten belope van de dekkingen van haar beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien deze de schade niet dekt, wordt de volledige aansprakelijkheid van Woonattest, zowel contractueel als buitencontractueel, beperkt in hoofdsom, kosten en intresten tot het bedrag incl. BTW dat werd aangerekend in het dossier waarin de aansprakelijkheid wordt weerhouden.

 

§3 Woonattest is niet aansprakelijk voor enige schade die zich voordoet na monstername bij inspecties of diens gevolgschade. Woonattest is niet gehouden om deze schade te herstellen.

12.   Ontbinding en overmacht

§1 Woonattest mag de overeenkomst ontbinden, indien zij haar verplichtingen niet kan nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. Onder overmacht worden

alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door Woonattest beïnvloed kunnen worden zoals en niet beperkt tot: pandemie, stakingen, verkeersbelemmeringen, uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, vertraagde of foutieve levering door derden, … In dergelijk geval heeft de Klant recht op teruggave van reeds aan Woonattest betaalde bedragen, zonder bijkomende schadevergoeding, voor diensten die nog niet werden uitgevoerd.

 

§2 Woonattest mag de verderzetting of hernieuwing van een overeenkomst opschorten of buitengerechtelijk ontbinden, zonder schadevergoeding, als:

-   de Klant de betaalplicht niet respecteert.

-   de Klant onvoldoende informatie of medewerking verleent aan de inspecteur of medewerker aangesteld door Woonattest om de diensten correct en/of veilig uit te voeren.

 

§3 Partijen kunnen de overeenkomst buitengerechtelijk en kosteloos ontbinden als de andere partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt. Partijen bevestigen elke intentie tot ontbinding schriftelijk, gemotiveerd en zo snel mogelijk aan elkaar.

 

§4 Indien Woonattest, bij het ontstaan van een overmacht situatie, al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde werk afzonderlijk te factureren en is de Klant gehouden deze factuur te voldoen.

13.   Website

§1 Woonattest mag de vorm en inhoud van haar Website naar eigen goeddunken aanpassen, inperken of uitbreiden.

 

§2 Hoewel Woonattest zich inspant om de Website optimaal te laten functioneren en te beveiligen zijn eventuele storingen, onderbrekingen, verlies van data of onbedoelde verspreiding van virussen of malware nooit uit te sluiten. Woonattest  kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

 

§3 Door bepaalde Applicaties te gebruiken, erkent en aanvaardt de Klant dat deze Applicaties, ontwikkeld en beheerd door derde partijen, mogelijks andere gebruiksvoorwaarden, cookies en databeheer toepassen dan Woonattest. De Klant beslist zelf om dergelijke Applicaties al dan niet te gebruiken.

14.   Cookies

§1 Door de Website van Woonattest te bezoeken kunnen “cookies” op de harde schijf van computers en mobiele apparaten van de Klant geplaatst worden. Een cookie is een tekstbestand dat door de server van een Website in de browser van het toestel geplaatst wordt telkens men een Website raadpleegt. Woonattest houdt eveneens online (anonieme) bezoekersstatistieken bij om na te gaan welke pagina’s van de Website in welke mate bezocht worden.

 

§2 Woonattest  gebruikt volgende cookies:

  Functionele cookies: zoals het bijhouden van login gegevens.

  Social Media cookies: voor informatie die men op de Website bekijkt en wil delen via sociale media. Voor het functioneren van deze buttons worden social media cookies van de social media partijen gebruikt, zodat deze de account herkennen van de bezoeker die een artikel wil delen.

  Advertentie cookies: Via deze cookies worden relevante advertenties getoond in functie van persoonlijke interesses.